נתרן, הסבר על הנתרן ותפקידו בגוף האדם

מה זה נתרן? איך וכמה אנחנו מאבדים? ומה קורה כשיש יותר/מעט מדי?

הנתרן הוא אחד המינרלים ההכרחיים לגוף האדם, מינרל זה מווסת את הנוזלים בגוף, עוזר בכיווץ ושחרור השרירים והולכת פולסים חשמליים לאורך העצבים.

בפוסט בלוג זה נבין מהו הנתרן, מדוע הוא חשוב לגופנו, איך אנחנו צורכים ומאבדים נתרן, מה הטווחים שצריך להיזהר בהם ועוד

אז... מה זה מלח?

מלח, או NaCl, הוא תרכובת טבעית המורכבת מהמינרלים נתרן (Na) וכלוריד (Cl). נתרן וכלוריד מופיעים כמעט תמיד יחד בטבע.

גם נתרן וגם כלוריד הם אלקטרוליטים – מינרלים טעונים שמוליכים חשמל כדי להפעיל את מערכת העצבים שלו. אלקטרוליטים גם מווסתים את מאזן הנוזלים או את כמות הנוזלים בתוך ומחוץ לתאים שלך. מכיוון שבני אדם הם כ-60% מים, חשוב לשמור על איזון זה.

את הנתרן נצרוך באמצעות התזונה שלנו, אוכל מעובד עשיר בנתרן לעומת מזון שאינו מעובד אבל בריא לנו יותר.

לתזונה שלנו חשיבות רבה בנוגע לצריכת האלקטרוליטים בכלל ונתרן בפרט ומשמעות הדבר שצריכת נתרן משתנה בהתאם לתזונה שלנו.

איבוד הנתרן יתבצע באמצעות הזיעה, הנשימה והשתן כאשר הגנטיקה משחקת תפקיד משמעותי, כמות הנתרן שאנו מאבדים באמצעות הזיעה איננה בשליטתנו. 

הנתרן בגופנו

נתרן נמצא בכמות גבוהה מחוץ לתא כאשר אשלגן הוא הדומיננטי בתוך התא. משמעות הדבר היא שאנו מאבדים נתרן בזיעה יותר מכל מינרל אחר.

בליטר זיעה נאבד בין  200 מ"ג ל- 2,000 מ"ג נתרן (אינדיבידואלי). ההמלצה לצריכת נתרן יומית הינה 1,500-2,300 מ"ג ביום.

המספרים קובעים שאם נבצע פעילות גופנית ונצרוך נתרן בהתאם להמלצות, לא נגיע לרמות הנדרשות.

עד כמה הזיעה שלנו מלוחה?

נוכל לקבל אינדיקציה לכך שכמות הנתרן בזיעה שלנו גבוה במקרים בהם:

  •  אחרי פעילות גופנית יש קריסטל של מלח על הבגדים
  • במקרה בו נכנסת זיעה לעין ומאוד שורף
  • סובלים ממקרה של התעלפויות וסחרחורת בקימה אחרי אימון/תחרות
  •  סובלים מהתכווצות שרירים
  •  אחרי אימון בחום הרגשה לא טובה
  • יש רצון למאכלים מלוחים

אפשר יהיה לסווג את רמת המליחות בזיעה באופן הבא:

  3-4 סימנים  –  איבוד נתרן בינוני

יותר מ 4 סימנים –  איבוד נתרן גבוה

כמובן שכדי להיות מדויקים ניתן לפנות לבדיקת מעבדה.

מעט מדי, יותר מדי

היפרנתרמיה (hypernatremia) : מצב בו רמת הנתרן בדם גבוהה.

כאשר רמת הנתרן בסביבה החוץ תאית גבוהה המים יימשכו לנתרן אשר נמצא מחוץ לתא, המשמעות היא שהמים ייצאו מהתא אל הסביבה החוץ תאית, דבר אשר יגרום להתכווצות התא ובעצם להתייבשות התא. מצב זה בא לידי ביטוי בתחושת תשישות, עצבים, רפלקסים לא רצויים, צמא, שתן מוגבר.

היפונתרמיה ((hyponatremia) : מצב בו רמת הנתרן בדם נמוכה.

 כאשר רמת הנתרן בסביבה החוץ תאית נמוכה המים יימשכו לנתרן אשר נמצא בתוך התא, דבר אשר גורם להתרחבות התא. מדובר במצב מסוכן בייחוד לתאי המוח.

מצב  זה בא לידי ביטוי בבלבול, כיווץ שרירים, אי מתן שתן, אי תחושת רעב.

מה עושים?

הפרדוקס הוא שככל שנאכל תזונה בריאה יותר, נבצע פעילות גופנית ונשתה יותר מים, צרכי הנתרן שלנו עולים יותר ובמקרים של ביצוע פעילות גופנית הצורך אף גדול יותר מכיוון שאיבוד הנתרן גדול יותר.

מאזן נוזלים תקין מאפשר לדם לזרום לכל המערכות הגוף ללא שום קושי, צריכת כמויות גדולות של מים בלבד עלולה להוביל למצב של היפונתרמיה, במקרה של לפני אימון/תחרות יגרום לדילול באלקטרוליטים ובמקרה של לאחר אימון/תחרות יגרום לדילול נוסף ללא החזרת האלקטרוליטים שאבדו.

אנחנו מבינים ששתיית מים עם מלחים לא נשמע הדבר הכי טעים ובדיוק בשביל כך פיתחנו את אבקת האלקטרוליטים למתאמני סיבולת, עם חומרי גלם מעולים, ממתיקים טבעיים וללא סוכר לבן וכל זה בכדי להחזיר לגוף מה שהוא צריך. 

אין לראות באמור עצה רפואית

שתפו